torsdag den 3. januar 2013

Arkitekturens Væren/Being Through Architecture

Det har længe fascineret mig at beskæftige mig med livet, arbejde med noget der betyder noget for vores liv, hvorfor vi lever og hvordan vi kan leve.
Heri findes begrundelsen for, at mit første valg af uddannelse faldt på Geologi - at studere Jorden, evolutionen og universet, og herigennem finde en forklaring på hvorfor jeg og vi lever.
Jeg har haft mange forskellige forklaringer på, hvorfor jeg så skiftede til Arkitekturstudiet. Geologi repræsenterede for mig et studie, jeg et eller andet sted følte var min pligt som menneske at vide noget om. Hvordan kunne jeg så pludselig retfærdiggøre, at jeg i stedet studerer arkitektur?

Vi er mennesker, og i kraft af vores beboen af Jorden som repræsenterende vores Verden, skaber vi omgivelser der opfylder de funktioner, vi benytter os af i hverdagen. Vi skaber arkitektur, i kraft af at vi er mennesker.
Vi beskæftiger os alle sammen med arkitekturen på et eller andet plan, og oplever den i vores hverdag. Vores kroppe og vores bevidsthed oplever konstant vores omgivelser, og en gang imellem lægger vi mærke til noget særligt i vores omgivelser og vi bliver bevidste om deres måde at påvirke os.
At tale om oplevelsen af arkitektur indebærer en stillingtagen til, hvordan man opfatter krop og bevidsthed. Er kroppen en genstand, og bevidstheden subjektet? Eller er kroppen en forlængelse af subjektet, er der lighedstegn mellem krop og subjekt (jævnfør Maurice Merleau-Pontys teori)?

Jeg har altid betragtet kroppen som en genstand, som bevidstheden beboer, men efter at have læst "Kroppens Fænomenologi" af Maurice Merleau-Ponty er jeg begyndt at se de to mere som hinandens forlængelse.

Under alle omstændigheder har mit studie af fænomenologien fået mig nærmere en klar bevidsthed omkring, hvad det indebærer at arbejde med arkitektur, og en definition af hvorfor det giver mening.



English:
I find much fascination in working with life, consequences to our lifte, why we live and how we can live.
This is the reason for my first educational choice; Geology. To study Earth, evolution and the Universe, and through this study find an explanation og why I and we are alive.
I have had many different explanations for why I switched to studying Architecture. To me, Geology representet a kind of human duty to have some knowledge about. So how could I suddenly justify the study of Architecture?

We are human, and in our inhabiting of the Earth as representing our World, vi create environments that fulfill det functions that we make use of every day. We build architecture, because we are human.
We all deal with architecture in one way or another, and experience it every day. Our body and consciousness constantly experience our environment, and sometimes we notice something special in it and become conscious about its influence on us.
Talking about our experience of architecture includes taking a stand on how to understand the body and the consciousness. Is body an object, and consciousness a subject? - or is the body an extension of the subject, or are they equal to each other (as in the theories of Maurice Merleau-Ponty)?

I have always considered the body as the object which the consciousness inhabits, but after reading "Phénoménologie de la perception" by Maurice Merleau-Ponty I am beginning to consider them as extensions of each other.

by any means, my study of phenomenology has brought me closer to a being consciouss about what working with Architecture implies, and a definition of why it even makes any sense to work with it.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar